Wereld-wijs
Visie
Je kiest voor een uitdagende en zeer diverse modulaire optie. Jouw keuze is er een voor een brede algemene vorming met extra aandacht voor jouw talentonwikkeling.
Per week volg je, naast de basisvorming van 28 uur, twee verschillende modules. Je combineert doorheen het eerste jaar één module van twee uur (zie onderaan, module 1 t/m 3) met eentje van één uur (zie onderaan, module 4 t/m 6). Om de 10 weken wisselen deze twee modules met twee andere. Je komt op deze manier in contact met de economische wereld, actualiteit, de media, wetenschappen, kunst en cultuur en werkt mee aan een project. Je ontdekt al doende je talenten en je interesses. Wereld-wijs kies je niet alleen om meer over jezelf en je interesses te ontdekken, je leert ook probleemoplossend denken. Deze optie is de ideale voorbereiding op alle basisopties in het tweede jaar, je kan zelfs nog overstappen naar Klassieke talen.
Daarnaast zit je elke week één uur samen met je mentor. De mentor volgt het leerproces en het welbevinden van de leerlingen in de klasgroep nauwgezet op. Leerlingen kunnen bij hem of haar terecht met al hun grote en kleine vragen en problemen. Ook helpt de mentor bij de overgang van het basis- naar het secundair onderwijs, geeft hij of zij tips voor het in orde houden van notities, ondersteunt hij of zij de leerlingen bij het opstellen van een studieplanning en zo veel meer...
Samen bereiden we in het eerste jaar een mooie studietoekomst voor!
Per week volg je, naast de basisvorming van 28 uur, twee verschillende modules. Je combineert doorheen het eerste jaar één module van twee uur (zie onderaan, module 1 t/m 3) met eentje van één uur (zie onderaan, module 4 t/m 6). Om de 10 weken wisselen deze twee modules met twee andere. Je komt op deze manier in contact met de economische wereld, actualiteit, de media, wetenschappen, kunst en cultuur en werkt mee aan een project. Je ontdekt al doende je talenten en je interesses. Wereld-wijs kies je niet alleen om meer over jezelf en je interesses te ontdekken, je leert ook probleemoplossend denken. Deze optie is de ideale voorbereiding op alle basisopties in het tweede jaar, je kan zelfs nog overstappen naar Klassieke talen.
Daarnaast zit je elke week één uur samen met je mentor. De mentor volgt het leerproces en het welbevinden van de leerlingen in de klasgroep nauwgezet op. Leerlingen kunnen bij hem of haar terecht met al hun grote en kleine vragen en problemen. Ook helpt de mentor bij de overgang van het basis- naar het secundair onderwijs, geeft hij of zij tips voor het in orde houden van notities, ondersteunt hij of zij de leerlingen bij het opstellen van een studieplanning en zo veel meer...
Samen bereiden we in het eerste jaar een mooie studietoekomst voor!
Leerlingenprofiel
- Je hebt een brede interesse en wil kennis maken met veel verschillende onderwerpen.
- Je bent leergierig en houdt van projectmatig werk.
- Je hebt interesse in wiskunde, wetenschappen en technologie.
- Je beschikt over een goed redeneervermogen.
- Je wilt graag actuele problemen oplossen via uitdagende projecten.
- Je wil je eigen sterktes leren kennen en de juiste keuzes maken.
- Je beschikt over inzicht, doorzettingsvermogen en een dosis zelfstandigheid.
Overgang
Het traject Wereldwijs en de bijhorende basisvorming zijn een prima voorbereiding op alle basisopties in het 2de jaar. Dit is een zo breed mogelijke vorming met de nadruk op ontdekken van talenten en interesses. Wereld-wijs bevat naast de verkennende modules ook heel wat wiskunde en talen: het eerste stapje op weg naar hoger onderwijs.
Lessentabel
1ste jaar | |
---|---|
Aardrijkskunde | 2 |
Engels | 2 |
Frans | 4 |
Geschiedenis | 1 |
ICT | 1 |
Levensbeschouwing | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 |
Mentoruur | 1 |
Muzikale opvoeding | 1 |
Natuurwetenschappen | 2 |
Nederlands | 4 |
Plastische opvoeding | 1 |
Techniek | 2 |
Wiskunde | 5 |
Module 1 t/m 5 - 2 uur per week | |
M1: Economie en financiën | 2 |
M2: Mediawijs | 2 |
M3: Mens en samenleving | 2 |
M4: STEM-lab | 2 |
M5: Kunst en cultuur | 2 |
TOTAAL | 32 |